Cerita Kedai Mamak

Muda mudi macam gua memang banyak masa di habiskan di kedai mamak, lebih-lebih lagi hujung minggu. Bila dah ramai kaki, meja makin banyak. Kalah persidangan tahunan AJK Kampung, warga emas hanya mampu geleng kepala.

Semalam cerita kedai mamak agak menarik, tak macam selalu berbual kosong je. Malam tadi cerita pasal perniagaan, memang hebat taknak kalah. Dari perbualan semalam gua berfikir, perniagaan apa yang gua nak buat? Harap makan gaji memang tak makan, nak harap orang bagi makan memang tak boleh harap.

Dari kesusahan makan gaji tu timbul niat untuk memulakan perniagaan, apa yang susah di sini adalah perniagaan apa yang nak di mulakan? Dari kekusutan itu tertimbul plak idea-idea yang menarik dan agak bodoh? Nasib baik lepak 3 orang je, kalau lagi ramai lagi banyak idea-idea bodoh. Gua ada terfikirkan 1 cara perniagaan yang tak memerlukan modal yang besar tapi memerlukan kreativiti dan tahap kesenian sendiri.

Ya, modal tak perlu besar. Gua bagi langkah-langkah dan cara-caranye

1- Perniagaan melalui internet, contoh dalam blogspot. Tak perlu membayar sewa tapak setiap hari mahupun setiap bulan.

2- Perniagaan barang buatan tangan, contoh ukiran kayu-kayu terbiar atau terbuang. Tak perlu modal yang besar untuk di laburkan untuk membeli barang


Idea dah ada tapi masih lagi memikirkan apa yang nak di niagakan, jalan dah nampak dah. InsyaALLAH dalam sebulan dua lagi gua akan merealisasikan impian gua ni.

2 ulasan:

Salasiah Ammar berkata...

perniagaan guna blogspot mmg bagus n masyuk jgk...huhuhu sbb sal pon ada wat hehhe...tp skrg slow sikit sbb tgh pregnant...takde mood nak amek stok..pas bsalin la bru ley smbung blk..

selamat mencuba...chaiyuk!

BISKUTMARIE(",) berkata...

sal--> perniagaan yg terbukti berjaya...
thanks....
:D