40 tahun akan datang

Umur gua bakal mencecah 65 tahun, dah pencen dan tengah menghabiskan duit kwsp sambil lepak depan tv layan cucu-cucu gua. Mase petang lak gua akan pekena futsal kategori veteran pencen dengan beberape orang bandar, kampung dah tak wujud yang tinggal Kampung Baru KL je itu pun rumah semua dah batu, rumah papan dah tak jumpe. Banyak kilang papan tutup perniagaan, banyak bukak kedai buku mase ni.

Hujung minggu gua ke kebun belakang rumah, 'adjust' sikit tanaman dalam pasu gua. Pokok cili, serai, pandan, limau, pokok bonsai pun ade. Bonsai tu cukup haulnye boleh jual, 'market' memang tinggi saing-saing emas. Bini gua tak berape pandai sangat bercucuk tanam, tangan tak bendung tapi kalu bab mengemas rumah die memang 'power' siap agensi pekerja pembantu rumah nak jadikan bini gua pekerja mereka. Gua amuk agensi tu, lari semua acai-acai dan amoi-amoi dalam tu.

Walaupun sudah berumur 65 tahun 'six-pack' gua masih stabil, megah berketul di bahagian perut gua. Pemakanan je yang nak kena jage selain senaman perut yang kerap, itu membuatkan cucu-cucu gua takut dengan gua. Cucu-cucu gua panggil gua Tok Johnny, biaselah pengaruh tv. Mase ni 'Pirates Of The Caribbean' dah episod 11, gua tak layan dah cume teman cucu-cucu gua je. Kadang-kadang bawak dorang pi pangung kat Pavillion, budak-budak macam ni lah.

Bile je menjelang Hari Raya Haji gua akan jadi tukang sembelih, tak ramai yang berani buat kerja macam ni sekarang. Takut darah la, darah gemuruh la. Lagipun dah ramai yang sakit baya-baya gua, ade member gua sorang kudung kaki kencing manis. Mude-mude dulu riak, itulah padahnye. Sorang lagi mata dah tak nampak ape, bukan bute cume kabur tahap maksimum. Takde kanta boleh tolong die, sekarang ni pakai teropong je berjalan ke mane-mane. Kesian

Sebelum aktiviti penyembelihan gua akan asah parang gua setajam-tajamnye, parang 'brasil' gua memang banyak buat anak-anak mude takut dengan gua. Tak payah la gua cerite sejarah parang 'brasil' gua tu, gua dah berubah. Dah banyak lembu tumbang dengan parang gua ni, genap 20 ekor naik la gua jadi Ketua Kampung. Elaun tinggi mase ni, mencecah RM2050 sebulan. Pakaian gua mase aktiviti tu pagoda dengan jeans bundle, pagoda naik balik mase ni, anak mude banyak 'bisnes' bundle. Melayu dah maju

Dengan ini gua sekeluarga serta cucu-cucu gua mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha





Tiada ulasan: