Hari Bebas Kereta Sedunia

Lu orang tau akan kewujudan Hari Bebas Kereta Sedunia? Lu orang tau bila tarikh Hari Bebas Kereta Sedunia? Lu orang tau apa program yang berlaku pada Hari Bebas Kereta Sedunia di Malaysia? Ini semua soalan berbalik, gua pun baru je tau pasal Hari Bebas Kereta Sedunia. Mari gua kongsikan apa yang gua tau dan faham.


Hari Bebas Kereta Sedunia diadakan setiap 22 September, di Malaysia sambutan ini dijayakan Syarikat Prasarana Negara Berhad (PRASARANA) dengan mengedarkan150,000 keping kupon LRT dan Monorel pada Sabtu, Ahad dan cuti umum dalam tempoh setahun. Kupon mula diagihkan bermula semalam dan akan berakhir 22 September 2012, memang menakjubkan.


Hari Bebas Kereta Sedunia ini diadakan dengan tujuan mengurangkan karbon yang dihasilkan dari kenderaan persendirian selain menggalakkan pengguna menggunakan kenderaan awam. Kalau dikaji memang banyak kebaikannya, dapat megurangkan kesesakan lalulintas, mengurangkan pencemaran udara, penjimatan masa, penjimatan tenaga dan macam-macam lagi.


Persoalannya bolehlah kita menjayakannya untuk sehari? Boleh, Malaysia Boleh! 



1 ulasan:

kupu-kupu biasa berkata...

gua tetap akan memandu ke pejabat esok... mana ada kenderaan awam nk ke opis gua yg tgh2 hutan belantara thp gps pon x detact ni??.. sori pokok.. gua ttp kena memandu.. unless ada org nk hntr gua esok... errr.. tp sama je outcome dia.. dgn keta juga.. hahahaha...