Kisah Syawal Gua

Baju Melayu untuk beraya semua sedondon, nampak seragam dan meriah katanya. Memang seronok tengok semua pakai baju yang sama warna walaupun berlainan fesyen, sejuk je mata memandang. Setahun sekali la kata kan, bila lagi nak merasa suasana sedondon macam ni.

Petang sebelum raya semua duk sibuk seterika baju raya, nak pakai untuk malam raya. Lelaki bersiap baju melayu untuk takbir, ada juga buat tahlil untuk arwah opah dan makcik yang meninggal dunia. Sebelum gua pakai baju melayu raya gua untuk malam yang gemilang tu, sempat la gua cuba dulu. Modal gua labur hampir RM120, sekali upah buat baju dan beli kain. Gua sarung seluar, ok. Pinggang memang ngam-ngam, tak kecik tak besar. Panjang kaki pun ngam, tak meleret dan tak tergantung.

Gua dijadikan bahan ketawa bila gua sarung baju, lengan memang ngam, leher pun ngam, badan pun ngam tetapi tahap labuh baju tu kurang sesangat. Baju gua tergantung, senteng. Gua pun tak tau la mana silapnya dengan ukuran yang gua bagi, baru nak bergaya dengan baju raya sedondon dah kena gelak. Apa nak buat, pakai je la. Kisah raya gua tahun ni, Baju Melayu Raya gua senteng!

Tiada ulasan: