Lemang Kampung

Idea memang dah ada nak buat lemang masa raya, idea tu gua luahkan. Mak ayah gua beli buluh lemang, makcik-makcik gua buat isinya (pulut + santan). Gua dan beberapa yang lain siapkan tempat membakar dan mencari bahan bakar (kayu & tempurung). Nak sediakan bahan mentah tak susah mana, agak mudah dan tak susah sangat pun.




Apa yang membuatkan penyediaan lemang menjadi susah ketika membakar, teknik mau ada. Kena tau apa yang perlu & apa yang tidak perlu, pendek kata kena berlembut dengan bakal lemang ni. Nak lambat tak boleh, nak cepat pun tak boleh. Saat membakar adalah yang paling penting sekali dalam penyediaan lemang, api, isi pulut dan santan kena jaga.



Api kena jauh dari buluh lemang, supaya lemang tak hangus didalam. Isi pulut kena tengok selalu, setiap kali santan mendidih buluh perlu dihentak lembut bagi memampatkan isi pulut. Santan perlu ditambah sekiranya kering, terbantut pulak pulut nak masak kalau kering santan. Bagi memastikan isi pulut masak dengan rata, buluh perlu dipusing-pusingkan. Lepas isi pulut seakan baik, sumbat hujung buluh dengan daun pisang. Memastikan wap panas tidak terus keluar dari buluh, cepat sikit masak nanti.




Sebelum lemang ni pupus baik gua belajar buat, untuk yang baru belajar memang susah. Api nak kena jaga, santan kena jaga, buluh kena jaga, memang rumit. Masa tu je susah tapi bila tengok hasilnya memang berbaloi, rasa macam smpai dipuncak gunung selepas penat mendaki. Lebih kurang macam tu lah perumpamaannya, cubalah ye.




credit to:- bapak gua, pakcik gua, sepupu gua, abang gua (tanpa mereka siapalah lemang)



2 ulasan:

ROXY berkata...

raya nie dapat makan 2 ketul lemang jeeeeee. whoaaaa. tolong buatkan untuk saye!

BISKUTMARIE(",) berkata...

roxy--> tolong buatkan...? susah sket la, hahahah....