Ini Wabak Bukan Wabak Selsema Babi

wabak ni kalau ada pada seseorang, gua nasihatkan lu orang jangan rapat atau dekat- wabak ni tak berjangkit pun tapi wabak yg ade kat seseorang akan buat lu orang tak senang duduk- wabak ni cukup terkenal dalam masyarakat kite- gua panggil wabak ni "Wabak Mulut Longkang"- Wabak mulut longkang ni mmg dasyat, kerana mulut longkang ni manusia boleh berpecah, keluarga bergaduh, putus sahabat- wabak ni tidak dapat dikesan sehingga la ia menjadi isu dan masalah kepada kite-

gua nasihat kan kepada sesiapa yg dah terkena wabak ni, ingat²lah tuhan banyakkan mengucap- tak perlu la nak jaja cerita orang kepada orang lain- kita tengok diri sendiri dulu- manusia semua tak perfect- ustaz², ustazah² pun ade buat kesalahan jugak inikan pula manusia biasa- kepada orang yg dah terdengar cerita dari seorang yg dah terkena wabak mulut longkang ni simpan je cerita tu untuk pengajaran dan pedoman korang sendiri- tak perlu korang turut becerita dekat orang lain-

ape lu orang rase bile ade orang bawak mulut, cerita yg bukan² pasal lu orang?? sakit hati bukan?? jadi tak perlu la lu orang nak jaja cerita orang lain- kita semua ade kisah silam dan ade salah² yg lepas, tapi kita bole berubah bukan?? hebat ke becerita pasal keburukan orang?? lu tu perfect ke?? lu bole tanya imam kat surau umah lu, ade ke manusia yg sempurna dalam dunia sekarang ni?? pastu lu cakap la yg lu tu sempurna, silap ari bulan kne azan kat telinga dgn imam tu- amacam??

ubat untuk wabak ade ade pada diri masing², lu kena la fikir sendiri- jangan sampai orang lain pulak yg bercerita pasal lu orang- jadi lu sendiri dengar lu sendiri simpan- lu sendiri cerita lu sendiri tanggung-


nota- gua pun tak perfect jugak tapi gua takde wabak mulut longkang (confirm)

8 ulasan:

suezensuzanna berkata...

uhuh...wabak mulut longkang..bahaya woooooo....

susudalambotol berkata...

kalau orang jaja cerita kita yg tak betul, memang kita akan rasa bengang.

tapi lebih baik kita diamkan aja. sebab lambat laun mereka akan kenal sendiri siapa kita.

Tanpa Nama berkata...

p/s : kite tengok diri sendiri dulu.

BiskutMarie(",) berkata...

sue--> mintak² xder dlm diri, amin.. :D

susudalambotol--> diam lebih baik dari turut becerita psl orng lain, hehe :D

anonymous--> tepuk dada tanye selere, peace! :D

vee berkata...

jgn pnjg kan cerita. senyap sudah.. :)

BiskutMarie(",) berkata...

vee--> shhhh...!!!
:D

oshin da vinnci berkata...

mulut org mmg susah nk tutup..
suke cerita bukan2..

ape yg penting..klu cite tu x betol..toksah gaduh2...just be cool je k...

lame2 org akan fed up nk bergosip ttg kite...

ini petua yg i amalkan..dan pesan dr ayah i :)

BiskutMarie(",) berkata...

oshin--> petua yg baik!! cool :D