Kembali ke sekolah

Pertama kali menjejakkan kaki ke sekolah setelah sekian lama menamatkan persekolah pada tahun 2002, apa yang pasti gua bukanlah menjejakkan kaki ke sekolah lama gua mahupun sekolah lama bapa gua.

Gua menjejakkan kaki ke sekolah adik gua, Muhammad Faiz namanya. Tahun ni SPM, sekolah memang dekat dengan rumah. Untung budak zaman sekarang, sekolah depan mata. Masa gua dulu sekolah berkilo-kilo, basah ketiak menapak ke busten. Zaman dah berubah

Gua ke sekolah adik gua bukanlah mengantikan parents gua untuk mengambil kad laporan mahupun membayar yuran tertunggak, gua ke sana atas urusan adik dan abang. Adik ke sekolah naik motor abangnya dan abangnya nak ke tempat kerja menaiki motonya. Pening? Gua akan terangkan

Gua pergi kerja naik motosikal bukan naik pacuan 4 roda, kadar tol dan harga parking yang melampau membuatkan gua naik moto ke tempat kerja. Lepas gua bersiap nak ke tempat kerja, gua tengok motosikal cari makan gua dah takde. Gua tanya bapak gua, bapak gua jawap adik gua bawak pergi sekolah. Hebat adik gua, bermotosikal ke sekolah sedangkan sekolah depan mata. Adakah beliau berfikir yang gua akan berjalan kaki ke tempat kerja?

Dengan itu gua mengambil langkah menapak ke sekolah beliau dan berjumpa dengan beliau, berminyak jugak muka walaupun jarak antara sekolah dengan rumah agak dekat. Kawalan ketat di sekolah, kena isi form. Nama, no IC, waktu masuk dan waktu keluar, semua kena isi. Bagus, keselamatan adik gua terjamin di sekolah tu. Lepas isi form kena naik pejabat pulak, sampai je pejabat sekolah gua cakap gua nak jumpa adik gua. Sekali cikgu tanya adik gua kelas apa, gua terpinga-pinga. Baru gua tahu arini yang adik gua kelas 5 Harmoni, sedap nama kelasnya.

Selepas selesai semua urusan bertemu lah gua dengan adik gua, perasaan marah gua terpaksa sorok demi menjaga airmuka gua dan airmata adik gua. Riak muka adik gua sedikit menampakkan ketakutan, gua kan abang hahaha. Malu jugak mula-mula masuk sekolah, teringat zaman² sekolah dulu



p/s:- Muhammmad Faiz, kelas 5 Harmoni (gua akan ingat sampai bila-bila)

Tiada ulasan: