Blogger Master Chef - Pengalaman

Inilah pengalaman pertama gua masuk pertandingan memasak, mulanya saja nak mencuba tak sangka pula dapat layak ke separuh akhir. Walaupun hanya antara blogger tapi saingan tetap hebat, mana taknya majoriti peserta semuanya sudah berumah tangga dan juga golongan wanita. Tentu-tentu memang hari-hari memasak, gua pula hari-hari makan pakai tunjuk.






Gua seorang bujang dan seorang lelaki, dah tentu-tentu jarang memasak. Bila mula-mula dapat jemputan dari nuffnang untuk ke separuh akhir pertandingan Blogger Master Chef serabut juga kepala memikirkan apa yang nak dimasak, lebih-lebih lagi segala bahan mentah semuanya disediakan sendiri oleh nuffnang. Tertanya-tanya apa lah menu yang hendak dimasak, sehari sebelum pertandingan lagi bertambah tak tenteram jiwa.


Inilah yang dikatakan pertandingan, gemuruh, takut, seram sejuk, menggigil, segala macam perasaan jadi. Kalau tak kerana gua bawa pemberi semangat tak tahu la apa jadi kat gua hari tu, terima kasih banyak-banyak kat Lolipop dan Farah sebab banyak beri gua semangat. Tak lupa juga kat CikLilyPutih yang banyak besabar dengan gua sepanjang pertandingan memasak, katanya gua ni mulut lagi bising dari memasak. Bising tu sebab takut Kak, kalau senyap maknanya saya nangis. Apa pun Kak Lily memang best, mesra alam walaupun baru pertama kali jumpa.






Pengalaman menarik yang gua dapat, bagi gua semuanya manis walaupun takda rezeki ke pusingan akhir. Kata juri masakan gua ni rasa semua ada tapi rasanya biasa, tak luar biasa. Barangkali juri inginkan sesuatu yang luar biasa, sekarang ni baru gua mengerti apa itu pertandingan memasak. Kalau setakat masak rasa macam masakan kat rumah baik jangan masuk pertandingan, kalau boleh masakan kita tu mesti ada kelainan dari yang lain. Susahkan? Masak memang boleh tapi nak cari kelainan memang susah tapi gua dah buktikan yang gua memang boleh memasak.




  • MasterChef Program Information 

  1. Date Start: 22nd October 2011.            
  2. Day: Every Saturday – Wednesday. 
  3. Time: 9.00pm.
  • Program Channel – Astro Ria (Channel 104)



Tiada ulasan: