Pejabat

Bekerja sudah 3 tahun, ini merupakan yang paling lama gua bertahan dalam satu-satu kerja. Dulu paling lama pun 2 tahun, tahap mental gua semakin kuat. Dulu zaman muda-muda mental tak berapa kuat, ada masalah sikit berhenti, silap sikit berhenti. Biasalah darah muda, cepat panas. Sekarang gua lebih memikirkan masa depan, apa la gua nak makan kalau tak bekerja. Macam mana nak kahwin kalau tak berduit, macam mana nak ada awek kalau tak berharta. Lebih kurang macam tu la ceritanya, sekarang lebih bijak membuat keputusan.

Banyak benda lagi yang gua kena belajar kalau hendak terus berjaya menjadi kaya, kalau tak kaya pun, cukuplah sekadar taraf hidup gua di tahap yang memuaskan. Mungkin boleh mak ayah gua tersenyum bangga dengan pencapaian gua, sejuk la sikit hati dorang tu nanti walaupun banyak hutang gua kat dorang. Macam mana lah gua nak langsaikan hutang gua kat dorang sedangkan hutang PTPTN pun gua belum langsaikan, mungkin 1 hari nanti.

Nak berjaya bukannya senang, usaha kena lebih tapi kena pandai bahagikan masa juga. Tak pasal-pasal pulak jadi isu bila lu asyik bekerja je, sekali sekala kena luangkan masa dengan mak ayah, adik beradik, makwe/pakwe, suami/isteri, baru lah adil. Hasil dari gua bekerja 3 tahun ni banyak yang manis dari yang kelat tapi macam biasalah yang kelat juga kita ingat. Betul tak? Jadi gua pendekkan cerita, gua baru dapat 'uniform' kerja size S. Semangat sikit nak bekerja kalau ada 'uniform' ni, nak-nak pakai pada hari Isnin yang blues. Selain tu, gua juga baru dapat sijil SAP hasil dari berminggu-minggu masuk 'training'. Tersenyum la jugak...



4 ulasan:

nuna_sarah berkata...

wah dah 3 tahun? tshniah..hehe

BISKUTMARIE(",) berkata...

nunasarah--> ye, 3 tahun da.. Alhandulillah...
lame xdgr cerite, mne menghilang...?

suezen berkata...

wow!!! NAIK PANGKAT!!!!!

BISKUTMARIE(",) berkata...

sue--> naik pangkat...? no la tapi tgh berharap la ni... huhu.. doa2kan ye...