Masalah brek

Dah banyak kejadian kemalangan maut yang kita dengar dari masalah brek, terbaru semalam sepasang suami isteri maut dalam kemalangan melibatkan 9 buah kenderaan yang dikatakan berpunca dari masalah brek sebuah bas. Ini adalah tanda dan pengajaran untuk kita, sempena raya nak berjalan jauh ni bawa-bawa la kereta lu orang pergi servis. Check atas bawah, brek, air, enjin, tayar dan sebagainya. Biarlah keluar duit banyak sikit pun takpe, asalkan lu dengan pengguna jalanraya yang lain selamat. Peringatan ni untuk gua juga, sentiasa berwaspada. 


Gambar Harian Metro (Klik)

Kebetulan gua baru lepas servis pacuan 4 roda gua, gua cerita sikit la. Pertama mekanik tukar minyak hitam la macam biasa, lepas tu tukar filter bagai. Check air dan tambah, jangan sampai kering lak air dalam kereta. Check tayar 4-4, air kena cukup dan tidak terlebih, brek juga di check supaya betul-betul cengkam bila ditekan. Tu semua gua serahkan pada pakar untuk buat, gua cuma pantau apa yang dibuat. Selain tu gua suruh mekanik check sekali angin tayar simpanan, tu juga penting jika berlaku masalah tayar utama. Jangan lupa lampu sekali, check juga lampu depan dan lampu brek. Pastikan menyala semuanya, barulah terasa perjalanan tu selamat.











3 ulasan:

~AmyLiana86~ berkata...

malam esok nk balik kg..kena cek nie..hehe

Mohd Fadli Ali Anui berkata...

WAJIB check.. untuk keselamatan.. HEHEHE

anifrahs gnola berkata...

kesian kan mangsa kemalangan tu..semoga arwah berdua dicucuri rahmat Allah selalu..Al-Fatihah~