Lemang

Semua orang tahu lemang, dibentuk mengunakan buluh, isinya pulut, ditambah santan, harganya mahal. Jangan tak tahu di Malaysia lemang telah direkodkan sebagai hidangan istimewa sejak 1864 lagi, hebat lemang ni. Selain orang bandar yang tercari-cari lemang masa musim raya, lemang ni juga merupakan makanan orang asli Negrito di Kelantan. Orang Minangkabau pun suka lemang, sampaikan kota Tebing Tinggi dikenali dengan jolokan Kota Lemang. Lemang mungkin akan pupus ditelan zaman dan akan tinggal kenangan dalam sektor makanan, sebelum ianya hilang didunia gua rasa baiklah lu orang buat rumah terbuka berjuadahkan lemang. Jangan lupa rendang dan serunding nya sekali, baru ada rasa. Ha ha ha.....


Sekurang-kurangnya gua dah pernah rasa bakar lemang sebanyak 2 kali, yang terbaru malam raya lepas. Panas dan lama menunggu, kalau buat tengah puasa alamat memang jahanam puasa gua. Lepas ni gua nak belajar cara nak buat isi lemang, mana tau boleh buat meniaga masa gua pencen nanti. He he he...



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mengharapkan ade orang nk bakar lemang atas bukit tabur nanti. HAHHA