Bala, bala

Semua orang mengalami masalah yang tersendiri, masalah duit, keluarga, suami isteri, pakwe makwe, macam macam. Ramai yang amek jalan pintas untuk menyelesaikan masalah walaupun sedar tentang keburukannya, semuanya nak cepat. Gua ada beberapa langkah untuk mengelakkan lu orang dari melakukan sesuatu yang diluar jangkaan ketika menghadapi masalah, ni apa yang gua rasakan berguna la.
1- Elakkan dari bersendirian -Terutama sekali apabila waktu malam, selalunya ketika bersendirian mesti macam-macam kita fikir. Jika bersendirian waktu tidur cube buat sesuatu seperti mendengar lagu, membaca buku sampai tertidur


2- Luahkan apa yang terpendam dalam hati, jangan pendam - Cari seseorang yang lu orang percaya untuk meluahkan apa yang terpendam, kalau boleh nangis lagi bagus. Keluarkan semua masalah yang terpendam


3- Penuhkan aktiviti - Cuba cari aktiviti yang membuatkan lu orang terlupa akan masalah, berjalan-jalan, lepak-lepak, SMS, tengok wayang


4- Tanya pendapat pakar - Cari seseorang yang arif/pakar mengenai masalah yang lu orang hadapi, mak ayah, adik beradik, kawan-kawan, Dr Fadzilah Kamsah, tanya pendapat mereka apa yang perlu dibuat. Jangan takut atau malu


5- Senaman - ini penting sebenarnya, senaman ataupun bersukan. Lagi kerap lu orang bersenam/bersukan lagi kuat mental lu orang dari sebarang tekanan.Percayalah, gua tak kencing.
Ini antara contoh langkah yang gua amek dan cadangkan kat lu orang,apa pun masalah lu orang lu orang kena hadapi dengan tenang. Jangan jadi bodoh buat sesuatu yang diluar batasan/jangkaan, merugikan. Tengok jela kes bunuh diri sekarang ni, makin banyak. Balik pada ajaran dan tuntutan Agama, insyaALLAH semuanya baik.

3 ulasan:

pizli berkata...

Aku setuju 100%.. Semua sekali hehe..

BISKUTMARIE(",) berkata...

pizli--> i liiikkkeeee...
hahahahaha...

Nashieha Mustafar berkata...

betol sangat