Perbincangan: Lelaki vs Wanita (Edisi 2)

Perbincangan kali ini sambungan dari entri INI. Merujuk kepada isu kali ini, mungkin banyak pendapat dan pandangan lu orang tentagnya. Mungkin juga ada yang terasa hati mahupun marah tentangnya, itu yang gua mahu kan. Gua mahukan pendapat, pandangan dan luahan hati lu orang.

Memang benar perkara seperti ini tidak akan selesai sampai lu orang mati, itu memang tidak di nafikan. Gua berkata begitu kerana beberapa sebab yang nyata, pertama sifat. Sudah tentu sifat wanita dan lelaki berbeza, tidak akan sama dan tidak mungkin boleh di samakan. Sifat wanita dengan sifat kewanitaannya, sifat lelaki dengan sifat kelelakiannya. Faham bukan? Sudah tentu perbezaan pendapat, jadi bila akan sependapat? Lu orang sendiri tentukan

Tinggalkan pasal sifat, berbalik kepada keriteria seorang wanita terhadap lelaki dan keriteria lelaki terhadap seorang wanita. Apa yang sebenarnya yang di mahukan? Gua merujuk kepada ungkapan seorang orang lama kepada gua, katanya "dalam dunia ni manusia ada hak untuk memilih, jadi dengan itu pilih la yang terbaik untuk diri sendiri". Itu ungkapannya kepada gua dan bila di fikirkan ianya adalah sangat benar dan sangat bagus untuk di gunakan tapi kena percaya dan terima ketentuan datang dari ALLAH S.W.T.

Bak kata manusia, dari mata turun ke hati, tak kenal maka tak cinta. Manusia punyai hak untuk memilih dan menilai seseorang yang bakal dipilih sebagai pasangannya, benar bukan? Jika ditanya apa keriteria yang dimahukan bagi memilih pasangan, sudah tentu yang baik-baik sahaja. Sedap mata memandang, baik hatinya, beriman, berilmu, hormat orang dan macam-macam lagi tapi lu sendiri tu tergolong ke dalam keriteria macam tu sedangkan lu mahukan keriteria sebegitu? Sudah tentu mahukan yang terbaik untuk diri sendiri, jangan nafikan.

Gua terkenang seketika perbualan antara kawan-kawan yang mengatakan wanita ketika ini terlalu memilih, seolah-olah kaum Hawa ini hanya memandang pada harta, kekayaan dan paras rupa seseorang lelaki itu. Benarkah kenyataan ini? Wanita ketika ini terlalu mementingkan kerjaya dari kehidupan. Benarkah kenyataan ini? Apakah yang dicari dan dilihat oleh wanita ketika ini, apa yang dicari wanita moden kini?

1 ulasan:

kerja sambilan berkata...

Tuhan jadikan wanita untuk lelaki dan lelaki untuk wanita. jadi semuanya ada kesimbangan.

Ada sesetangah lelaki jahat, ada juga wanita yang jahat.

Ada sesetengah lelaki baik, ada juga wanita baik..

Jadi siapa yang baik dan jahat itu adalah aturan tuhan dalam hidup kita..