PTPTN Bercelaru - Penyata Semasa

Lihat petak merah di atas ↑
Baru-baru ni gua mendapat 1 surat bersampul yang tertera tulisan URUSAN SERI PADUKA, kepala surat tertera Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Macam biasa, cukup tahun penyata pinjaman pendidikan pun sampai dalam peti surat yang berwarna merah rumah gua.
Apabila dibuka timbul persoalan dalam kotak fikiran gua, kenapa? Kenapa penyata yang diterima pada tahun 2011 adalah penyata 2009? Apa yang memungkin mereka tidak boleh memberi penyata yang berakhir 2010? Apa yang menyukarkan mereka? Bukankah semuanya ada dalam sistem?
Persoalan ini mungkin juga bermain di kotak fikiran lu orang, gua akan cuba dapatkan kepastian berkenaan ini!
Kemas Kini ↓↓


klik E-FES ↑


Gua mencapai talipon mendail talian PTPTN 03-20804455, 2 minit lebih kurang gua menurut perintah suara mesin operator sebelum gua boleh bersua suara dengan operator yang hidup. Setelah bertanyakan pasal penyata yang diterima gua di suruh membuka laman web PTPTN dan print penyata semasa sendiri. Langkah-langkahnya:-

1- Buka laman web rasmi PTPTN

2- Klik E-FES disebelah kanan laman web seperti gamba rajah di atas

3- Masukkan NO IC peminjam dan NO PIN dan laman penyata semasa akan keluar

Dengan apa yang disuruh dan apa yang gua buat, tak terasa susah sebenarnya untuk mendapatkan penyata 2011 ataupun penyata semasa TETAPI kenapa pihak PTPTN tidak dapat berbuat demikian? Iaitu memberikan peminjam macam gua penyata 2010? Mungkin mereka ada alasan yang tersendiri

1 ulasan:

kupu-kupu biasa berkata...

ahh ptptn mmg gampang..

gua bayar lebih dari skala jadual pembayaran pon tetap baki gua x surut2 malah bertambah...

ntah ape dia buat dgn duit penyelenggaraan tu pon gua xtau...

keje hntr surat sethn sekali pon ble buat silap ape kes?