Ujian

Ujian hidup ni datang takde hint, kadang-kadang tak tau pun tengah kena uji. Bila dah tersepit, terseksa dan ter ter lagi baru la sedar yang sedang di uji, peringatan untuk diri sendiri. Ujian bukan masa susah je, masa senang pun sebenarnya ujian juga, gua pun kadang-kadang terlepas pandang. Biasalah manusia, asyik dan selesa sangat sampai terlupa. 

Kalau lu rasa lu sorang je kena uji, lu silap. Kalau lu tengah kena uji ini bermakna orang rapat dengan lu juga sedang di uji, macam tak percaya je. Contoh macam ni, gua demam bermakna gua sedang di uji, turut di uji bini gua sebab dia nak kena jaga gua, dia kena layan kerenah demam gua, ujian untuk dia. Sama juga kalau bini gua demam, dia sedang di uji dan gua juga sedang di uji, orang rapat juga di uji. Contoh lagi, gua MC sebab demam, kawan sekerja kena back-up kerja gua kat opis, ujian buat dia.

Ujian tak berat, sebab ujian pada kita ni sebab ALLAH tahu kita mampu hadapi ujian tu, hadapi jelah dengan tenang dan sabar. Tengah hadapi ujian tu jangan lupa asas kita, jangan lupa tanggungjawab kita, jangan lupa asal kita, semoga kita tak lupa semuanya. Untuk bini gua yang sedang menginap di hospital tu, semoga cepat sembuh dan tabah hadapi ujian, penyakit tu penghapus dosa InsyaALLAH.




Tiada ulasan: