Sebelum berjaya

Jangan ingat dah ada perniagaan dah di kira berjaya, jangan ingat orang yang meniaga dah berjaya, jangan ingat orang dah ada kedai dah berjaya, di sebaliknya tidak. Biasalah anggapan orang, ingat dah ada bisnes dah hidup senang, nak senang bukan senang. Lebih kurang macam kais pagi makan pagi, tak mengais tak bergaji malah kena tanggung kos lagi. Nak taknak, susah senang, hujan ribut, kena juga teruskan, rezeki ALLAH itu pasti cumanya kita tak tahu bila rezeki tu datang. Kalau tak harini mungkin esok, kalau tak esok mungkin minggu depan atau mungkin bulan depan tetapi usaha kena berterusan.

Semua orang nak mewah, semua orang nak senang, semua orang nak bergaya, bagi gua kalau nak semua tu gua kena usaha, jangan harapkan orang. Labur sikit duit, labur sikit tenaga, labur sikit kepenatan, insyaALLAH ganjarannya pasti. Kita tengok orang meniaga kita rasa nak meniaga, hakikatnya kita tak tahu apa yang orang tu lalui. Mana yang rasa gua hidup senang dengan bisnes kecik yang gua ada ni, gua nak bagitahu bukanlah semudah tu nak uruskan. Ada rezeki ada, takde rezeki memang kepisangan, dengan panas, dengan hujan, dengan lapar, dengan haus, itu yang orang lain tak tahu dan ramai juga yang terlupa itulah cabaran nak maju. 

Rezeki ALLAH luas, kalau tak dapat di darat cuba di laut, kalau tak dapat di bandar cuba di hutan, kalau tak dapat pada waktu siang cuba waktu malam. Gua cuba mencari di setiap tempat, walaupun sikit ia cukup mematangkan fikiran, walaupun sikit ia cukup mengenyangkan, walaupun sikit ia cukup menggembirakan. InsyaALLAH rezeki gua rezeki orang lain juga, semoga gua tak lupa prinsip ini.








Tiada ulasan: