Inspirasi

Gua suka dengan benda-benda yang berinspirasi, benda yang boleh naikan semangat dan memajukan gua. Baru tadi ni gua tengok video seorang mamat luar negara kurangkan 100kg dalam masa 2 tahun, bukan gua nak kuruskan lagi badan tapi video tu bagi gua terfikir yang setiap benda pasti ada jalan walau berat dan susah. Memang perit la gua tengok cara dia nak kuruskan badan tu tapi dengan semangat dan ketabahan dia tu buatkan dia berjaya.

Gua pernah lepak dengan jutawan, boleh dikatakan jutawan muda. Mamat ni jutawan dalam usia awal 30-an, gila gempak. Dalam lepak-lepak tu dia ceritakan macam mana dia boleh jutawan, apa kerja yang dibuat, bertapa susahnya dia sebelum bergelar jutawan. Hasilnya dalam akaun bank ada 1,000,000.00 lebih, yang tu dalam akaun, rumah ada 2 biji 400,000.00 sebiji 600,000.00 sebiji. Kereta 6 biji, yang tak jalan 4 biji, bukan pasal rosak atau tak bayar, pasalnya dia beli atas suka-suka, yang paling pelik mamat dia mengumpul stokin limited edition dan rare. Sampai tahap macam tu dia punya banyak duit, belum dengar sekali dia shopping berapa puluh ribu dia perhabis.

Benda-benda macam ni lah buat gua lebih semangat nak memajukan diri, nak menyenangkan masa depan gua dan keluarga. Kalau boleh memang la nak kaya raya tapi gua rasa tu terlalu high expectation, jadi gua nak hidup gua ni lebih senang berbanding semalam. Dalam banyak-banyak kisah berinspirasi yang gua tengok dan dengar, gua dapat 1 kunci utama dalam memajukan diri, hati kena kering, maksudnya nak buat apa-apa jangan takut-takut. Sekarang gua rasa takut dan gementar, susah beb.


1 ulasan:

suezen berkata...

aku nk liked sejuta kali entry ni