Anjing tak bersalah

Gua rasa dah surut sikit cerita pasal anjing ni, macam-macam hal. Dalam banyak-banyak majlis boleh buat kenapa la buat majlis sentuh anjing, tajuk pun dah macam menganjing. Macam kita mungkin dah faham pasal najis anjing dan apa perlu dibuat kalau bersentuhan dalam keadaan basah, ada juga yang dah faham tujuan yang dibolehkan untuk membela anjing, agama Islam pun tak kata anjing tu hina tetapi bagi mereka-mereka yang tak faham macam kanak-kanak, anak-anak kita, apa yang dilihat itu yang dibuat. Jadi gua taknak anak gua atau pun anak-anak buah atau anak-anak saudara gua pergi pegang anjing kat luar disebabkan dengan apa yang dilihat dalam majlis-majlis macam ni.

Andai kata nak buat majlis mengenai najis anjing dan cara-cara samak atau sebagainya tak perlu sampai bawak anjing tu, cukup sekadar tunjuk gambar rajah. Itu yang lebih selamat dan tak juga mendatangkan fitnah, benda mudah je tetapi masa sekarang ni benda-benda seperti ni dijadikan budaya, budaya yang lebih kebaratan. Bergambar bersama anjing, pegang secara suka-suka, bila nampak takde batasan ia boleh pengaruhi anak-anak yang belum faham soal najis anjing dan sebagainya. Bagi gua senang je, kalau nampak benda tu lebih mendatangkan keburukan baik takyah join. Banyak lagi binatang lain, kucing tu ha kesayangan nabi kan lagi mulia.

Cop-cop, ada pula yang comparekan majlis sentuh anjing ni dengan hubungan bukan muhrim berpegang tangan, masalahnya disini tiada majlis yang menganjurkan pasangan yang belum berkahwin boleh berpegangan, kalau ada dah tentu dijadikan isu juga. 



Tiada ulasan: