Warga Prihatin

Kebelakangan ni ramai orang jadi sangat-sangat prihatin tak bertempat, prihatin tu tak jadi masalah kalau kena dengan tempat dan cara. Kalau setakat prihatin dalam facebook tak guna, ibarat bercakap depan cermin, pantul balik kat diri sendiri, guna bahasa pun kasar dan mengaibkan. Konsep gua mudah, gua lebih pandang pada keliling gua, gua akan lebih prihatin kepada orang-orang sekeliling gua je, ahli keluarga gua, ahli keluarga mertua gua, kawan-kawan gua. Jadi kalau gua nak perbetulkan pun gua perbetulkan orang-orang ni dulu. Kalau gua nak berdakwah pun gua akan berdakwah dengan orang-orang ni dulu, kalau gua nak buat baik pun gua akan buat baik dengan orang-orang ni dulu, kerana apa? Kerana orang-orang ni lah yang akan mandikan jenazah gua, kerana orang-orang nilah yang akan doakan gua, orang-orang ni lah yang akan mengamin kan doa arwah untuk gua nanti.

Tak guna tegur orang itu dan ini kalau tak berani tegur ahli keluarga sendiri...

Tiada ulasan: