Gulai Lemak Udang Pedas + Tempe Goreng + Telur Dadar

Nak cari kedai makan tengahari yang sedap susah, senang cerita masak sendiri lagi baik, lambat tapi puas hati. Gua suka masakan yang pedas-pedas, tak pedas rasa tak puas, dah di latih dari kecil makan pedas, jadi masakan gua selalunya berunsurkan cili api, takde la pedas sangat pun, boleh la dari tak pedas langsung. Tu sebab salah satu gua rasa makanan kan gerai tak sedap, sebab kurang pedas.

Gulai lemak udang antara yang gua selalu makan kat rumah dulu, mak gua suka makan udang, pedas tak ingat, kena siapkan air kat sebelah. Tempe goreng pun antara yang selalu ada, selalu tak selalu sangat la kadang-kadang ada kadang-kadang takde. Gua suka tempe yang digoreng garing, rangup je bila kunyah pastu ada masin-masin sikit, memang ngam. Telur dadar ni memang selalu ada la, lauk paling mudah nak buat dan paling sedap, gua tak suka telur ada bawang, kalau letak cili gua okay.

Cili sebanyaknya, baru ngam
Udang berkopek, senang nak makan
Santan
Ramuan dan bahan-bahan, kacau
Air sikit,  lagi pekat lagi bagus
Api mesti kena jaga, penting
Udang perkara terakhir 
Serai sebatang, bau harum
Nak garing potong halus-halus
Hiasan biar menarik, baru ada mood nak makan


Amacam masakan gua? Menyelerakan tak? Ha Ha Ha


Tiada ulasan: