Perang Gerila

Mengikut pembacaan gua, Perang Gerila ini membawa maksud peperangan yang beroperasi dalam bilangan pejuang yang kecil. Pejuang tidak bergerak dalam kelompok yang besar sebaliknya bergerak dalam kumpulan yang kecil tanpa ada barisan hadapan yang rasmi, ia dipercayai lebih strategik dalam peperangan di dalam hutan untuk mengelak dikesan musuh dan juga memudahkan pergerakan. Dari fahaman gua pula, jenis serangan ini lebih kepada "tembak dan lari" selain melakukan serang hendap.

Seperti yang umum sedia maklum melalui berita-berita negara, Jamalul Kiram III mengarahkan pengikut-pengikutnya yang di kepong di Lahad Datu oleh anggota pertahanan Malaysia supaya melancarkan serangan gerila. Mengikut sejarah, puak Sulu berpengalaman dalam peperangan gerila di Selatan Filipina sejak 1899 lagi. Situasi ini mungkin menyukarkan misi anggota pertahanan Malaysia untuk melakukan Operasi Daulat dan kemungkinan operasi ini mengambil masa yang lebih panjang, namun pengalaman Angkatan Tentera Malaysia yang juga telah mengamalkan teknik serangan gerila ketika berhadapan dengan Komunis pada tahun 1984 dan 1989 mampu melumpuhkan pergerakan dan taktik pengganas puak Sulu.

Terbukti bila semakin ramai pengganas mati semenjak Operasi Daulat di lancarkan, ini juga membuktikan teknik dan taktik anggota pertahanan Malaysia berjaya melumpuhkan serangan gerila yang di lakukan pengganas. Diharapkan peperangan yang berlaku di Lahad Datu dapat diatasi dan berakhir dengan cepat, gua mendoakan keselamatan para anggota pertahanan yang berjuang mempertahankan kedaulatan Malaysia. Kepada mereka yang masih belum jelas dengan apa yang berlaku dan menganggap ini 1 mainan politik silalah pilih negara lain yang anda rasa sesuai kerana anda tidak layak digelar warganegara Malaysia, negara tidak memerlukan rakyat seperti anda.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

thank you!