Semangat Syawal 2014

Sejak gua dah berkahwin ni gua dah duduk asing dari mak ayah, walaupun sebelah rumah je pun tapi segalanya sendiri sekarang. Bila dah duduk asing ni semuanya sendiri, merasa la apa yang mak ayah gua rasa bila dah berkeluarga. Dulu masa menjelang nak raya, maka dengan ayah gua sibuk kemas rumah, cat rumah, buat kuih raya, jadi anak-anak terkena tempias, nak taknak kena juga tolong dan kadang sampai tahap dipaksa buat. Biasalah masa tu anak-anak, memang malas la kan, ada je curi-curi masa lari taknak buat.

Sekarang ni dah berbeza, segalanya gua kena buat sendiri, masa ni gua dapat rasakan apa yang mereka rasa dulu. Boleh je taknak cat rumah, taknak kemas rumah tapi macam tak best pula nanti nak ajak orang datang rumah tapi rumah tak cantik. Sekurang-kurangnya rumah tu bercat baru, takde la kepam dan suram je. Sebenarnya takde la susah sangat mengecat ni, mungkin gua lahir dalam keluarga tukang jadi memang dah diajar untuk bidang-bidang macam ni, setakat mengecat tu memang makanan gua la, cumanya rajin atau malas.

Gua buat pilihan cat balik rumah yang kami duduk sekarang ni, dah setahun lebih duduk tak pernah bercat, cat pun dah kelabu asap, sawang pun dah ada kat sudut-sudut siling. Kalau tak raya bila lagi ye tak, masa ni je semangat nak mengecat ni sampai, semangat nak deco rumah. Gua dah mula mengecat, takde la 1 hari siap 1 rumah, gua cat perlahan-lahan, side by side, maklum la masa terhad. Kira dari mula mengecat haritu dah hampir separuh ruang tamu dah dicat, bunyi macam senang tapi banyak kerja juga sebelum mengecat tu. Nak kena alih dulu sofa, karpet, playmate anak, tolak sana tolak sini, alih sana alih sini.

Mula-mula mengecat haritu
Nanti gua dah siap deco dan cat rumah gua up lagi gambar, sekarang ni rumah agak sempit, mungkin lepas deco nampak ruang nampak besar sikit. Rumah dah cantik baru best nak ajak ramai-ramai datang beraya, lepas deco gua kena fikir pasal kuih raya pula.



2 ulasan:

Pizli Mat Wazip berkata...

Hahah ini semangat betul ni hehe.

suezen berkata...

tuudia tudiiaaaaaaa