Kehilangan MH370

Semakin hari semakin hangat orang bercakap pasal MH370, bermacam-macam yang dikaitkan. Gua pun tak terlepas dari mengikuti perkembangan MH370 ni, daripada tv, radio, suratkhabar, sembang kedai kopi, fb dan ke blog-blog. Bermacam-macam andaian, bermacam-macam spekulasi, bermacam-macam fikiran, bermacam-macam tomahan, bermacam-macam kritikan dan bermacam-macam lagi.

Dari bacaan gua, dari fikiran gua, dari pengamatan gua, dari kehilangan MH370 ni ada kejadiaan sebenar yang kita tidak tahu dan kita juga tidak perlu tahu. Ikut logikal akal gua, perkara ni telah melibatkan beberapa negara jiran dan beberapa negara kuasa besar. Malaysia selaku tuan rumah pastinya ingin menjaga kedaulatan negara dan tidak akan sewenang-wenang nya mendedahkan kelemahan negara seterusnya akan mendedahkan kelemahan keselamatan negara.

Apa yang berlaku sekarang telah melibatkan negara, melibatkan keselamatan negara, melibatkan asset negara, melibatkan kedaulatan negara, jadi apa yang dikeluarkan kepada media telah ditapis setapis tapisnya untuk tidak mendedahkan mana-mana ruang yang menunjukkan kelemahan negara. Lu orang bayangkan, 1 dunia perhatikan Malaysia, tumpuan dunia sekarang pada negara kita. Gua percaya ada beberapa negara akan cuba mengambil kesempatan atas apa yang berlaku seperti yang telah berlaku kepada negara-negara lain.

Malaysia ada kekuatannya yang tersendiri, ini tidak berkaitan dengan politik dalam negara. Gua percaya penggerak Malaysia ini adalah yang termahir dan terlatih, tiada siapa yang boleh sangkal. Biarlah mereka membuat kerja mereka, dah memang kerja mereka. Kita buat kerja kita, jangan sibuk nak jatuhkan negara sendiri walau terlalu benci dengan pemimpin, kisah MHU370 telah berkaitan dengan soal keselamatan negara. Tolong la bagi semangat sikit, bukan suruh jadi komando atau perisik pun.