Alam pejabat

Gua takde kerja? Lu bukan ada dekat tempat gua pun, jadi mana lu tau gua takde kerja? Kerja gua dah selesai, kerja gua da siap. Apa yang gua galas semuanya lengkap, tu sebab gua boleh bersenang lenang. Gua harap lu boleh betulkan statement lu tu balik, tak perlu nak jaja yang gua ni takde kerja. Lu ada nampak bos cari gua pasal gua tak buat kerja? Lu ada nampak bos maki gua sebab tak siap kerja? Takde kan?

Gua pun bukan minta dapat kerja sesenang ni, dah rezeki gua. Jadi jangan lah busuk hati sangat, tak baik macam tu sebab tu menampakkan kekurangan lu. Kalau lu tak boleh nak handle kerja lu tu, angkat tangan serah diri la. Bagi kerja tu kat gua, meh gua sendiri cakap dengan bos. Tak perlu nak cakap yang gua ni takde kerja, senang lenang dan surfing setiap masa. Eh, bab surfing tu tak payah cakap la ye sebab lu pun surfing juga.

Gua bukan nak burukkan lu tapi gua nak lu sedar yang apa lu buat tu tak betul, lu pun bukannya tak pandai nak nilai orang. Belajar tinggi-tinggi tak kan la nak buat perangai macam ni, gua belajar kurang tinggi je dari lu tapi gua masih boleh fikir cara waras sebelum nak bercakap. Lu kena ingat, setiap orang ada kerja dia masing-masing. Jangan dengki dan iri hati, nanti susah nak maju diri. Harap bersabar la buat kerja lu tu ye, nak gua tolong boleh je tapi buat cara nak minta tolong la ye. Tu pun kalau gua nak tolong la, sebab gua rasa sakit hati la dengan lu sekarang ni.

Gua dah takde kerja, kerja dah siap. Jadi gua boleh surfing dan berjalan sana sini, lu kerja belum siapkan? Buat kerja elok-elok ye, nanti bos marah pula. Tak perlu nak perhatikan gerak geri gua lagi, mungkin lu ni teringin sangat nak jadi supervisor kot. Gua doakan lu akan capai cita-cita lu tu, aminn.....
 

2 ulasan:

Pizli Mat Wazip berkata...

Betul, ini masalah mentaliti manusia yang ntah apa2. Kita bukan takde kerja, kita kerja sebab kita efficient.

Miss RoRi berkata...

disebalik rasa marah, tetap jugak mendoakan yg baik2. Good.