Kerja Korban Anak Muda 2011


Aidiladha adalah perayaan terbesar bagi umat Islam seluruh dunia, di Malaysia hari raya Aidiladha telah jatuh pada 6 November 2011. Bagi gua dan rakan-rakan lain, kami tidak melepaskan peluang untuk menghayati dan menyambut Aidiladha pada tahun ini. 


Pada tahun ini kerja-kerja korban dijalankan secara gotong royong, yang membuatkan ia lebih bermakna apabila turut dihadiri kaum-kaum muda pelapis bagi warga emas. Tahun ini kerja korban boleh dikatakan dijalankan oleh anak muda, hebat anak muda Cheras Jaya kini.


Ketua Anak Muda


Lebih kurang 30 anak muda turut menjayakan kerja korban tahun ini di Madrasah An-Nuriah Cheras Jaya, dari kerja melapah, memotong, membersih, memasak dan memanggang. Seekor kambing telah disedekahkan pihak surau khas untuk anak muda Cheras Jaya untuk dikerjakan, alhamdulillah.

Sate Daging
Selain sup tulang dan rendang yang disediakan orang-orang lama, turut ada juga sate dan kambing panggang yang disediakan sendiri oleh anak-anak muda. Dari merempah, menghidupkan api, membakar, mencucuk, membasuh dan memotong semuanya dikerjakan oleh anak muda. Memang tabik spring dari gua kepada semua yang turut menjayakan kerja korban tempoh hari.

Orang Lama

Mungkin lepas ini orang lama hanya menjadi pemantau bagi kerja korban sahaja, biar sahaja anak-anak muda yang mengerjakan kerja korban. Siapa kata anak muda tak boleh buat, di Malaysia semuanya boleh. Anak muda kini semakin bijak dan prihatin, awas orang lama mungkin selepas ini lu orang sudah takde kerja yang dapat dibuat lagi.

Selamat Aidiladha dari gua buat semua...






Tiada ulasan: