Kaitan hobi dengan hal lain

Kena ada yang tak faham pasal hobi yang kita buat, memang susah nak terangkan, contoh macam hobi gua yang suka menggunung, masuk hutan. Orang luar anggap hobi merepek, membazir duit beli barang-barang yang mahal, bahaya ada mistik-mistik (hantu), buat sakit badan je, macam-macam lah dorang cakap. Lu terangkan la macam mana sekali pun, tetap susah dorang nak faham, tetapi dalam pada dorang tak nampak tu ada benda yang gua bawakkan dalam hal lain melalui hobi gua.

Contoh masa di kampung haritu, dalam kepala gua memang dah set nak bawak barang-barang hiking & camping gua balik kampung sekali, gua bawak hammock, fly & ground (canvas), tali dan lain-lain. Selain tu gua bawak sekali ilmu yang gua dapat sepanjang gua menggunung, kerja kampung ni berkait juga dengan ilmu hutan. Lu orang ingat senang ke nak hidupkan bara api nak bakar ikan? Kalau gua tak belajar masa menggunung dulu mungkin gua gigil lagi nak hidupkan api. Lu orang ingat senang ke nak setup pondok untuk bersantai bersama famili? Kalau tak kerana pengalaman gua dalam menggunung mungkin gua bebal lagi nak setting pondok. Orang yang tak faham pasal hobi gua memang tak nampak kaitan hobi dengan hal-hal macam ni


*Orang yang dalam gambar dibawah semua dah faham hal hobi gua, gua harap orang yang tak faham baca entri ni



Hammock

Santai ala kampung & camping

Hammock (buian) - Berebut-rebut nak baring dalam hammock

Fly (atas) Ground (bawah) - Berguna buat bumbung dan alas pondok



Tiada ulasan: