Hilang!!

truutt!!truutt!!... phone aku berdering menggiler
aku pun tengok skrin phone murah aku..skali mak aku da..dengan gaya anak yang soleh aku menekan butang hijau kat phone aku.."Hello, assalamualaikum" lepas mak aku jawap salam aku dia tanya aku "Dekat ko ada kunci moto spare tak, kunci moto ko hilang"tenang je mak aku cakap...lagi sekali dengan gaya anak yang soleh dengan tenang aku membalas "Takde! kunci spare dah hilang. Takpe la nanti beli moto baru jer,hahaha" aku gelak dalam kepedihan...nak buat kunci spare pun takde duit ni kan nak beli moto baru..."Takpe la nanti orang balik orang cari" masih dengan gaya anak yang soleh walau agak kesakitan didada...dalam hati dah berbisik jahat"Macam mane boleh hilang, adeiii macam mane nak pegi kejer ni. Da la tengiling EX5 ni jer yang aku ada"...

"ASSALAMUALAIKUM!!!"aku baru sampai rumah
lepas jer sampai rumah tak sempat nak buat ape, terus mencari kunci moto aku...abes setiap tempat kat rumah aku cari..masih dengan gaya anak yang soleh bawah katil bawah almari bawah kapet sume aku selongkar..dengan senyuman aku mencari tapi ati sikit ade calar..maunye hati tak calar, dah la moto sangat penting bagi aku..kunci pulak boleh hilang..dengan senyuman yang dibuat² aku teruskan mencari..selain aku adik aku pun mencari same..dengan bermodal kan 2 bijik mate ni aku mencari setiap ruang² yang ade kat rumah aku..
berjam² aku mencari tapi hampa...aku pun dah panas hati nak mencari lagi...dalam kotak fikiran ku yang agak bijak ni aku pun berfikir untuk tukar kunci moto baru jer keesokan harinya lepas waktu kerja....

Keesokan harinya lepas balik keje aku tanye bondaKU "Ada jumpe kunci moto" macam yang selalu, dengan wajah & nada yang tenang bondaKU berkata "Takde....." aih....terpakse jugak aku tukar kunci baru duit dah la tak berape ramai...jahanam poket aku..tapi sebelum aku meneruskan untuk menukar kunci aku mencari buat terakhir kalinya..kali ni tempat² yang simple je sbb tempat² yang rumit semalam aku dah cari..cari punye cari "La............"aku mngeluh panjang..kunci yang disangka hilang rupenya selamat..rupenya kunci tu ada diantara majalah wanita dengan kotak pinggan mangkuk mak aku sebelah meja kipas rumah aku...tempat yang aku nampak hari²..punye la mencari bawah katil bawah almari segale jenis bawah la aku cari...alih² kunci tu tak hilang pun..dengan nada riang aku berkata kat bondaKU "Mummy kunci dah jumpe" selamat wang ringgit aku kalu tak mau dekat rm50 duit aku terbang tukar kunci baru..mak aku membalas, masih dengan nada yang tenang "OK" macam tak ada ape² yang berlaku pun..takpe yang penting kunci tenggiling aku dah jumpe...Akhirnya...yahooooo......

Tiada ulasan: